Vil spise selv

20. august 2016

Alder:
6 mdr.

Vil spise selv

Kære Helen

Jeg har en datter på 6,5 mdr. Hun trives godt og udvikler sig som hun skal. Hun er stort set altid glad, smiler og griner. Hun følger sine vækstkurver.

Mit problem er, at hun nægter at blive madet. Hun forsøger at samle mad op - fra bordet eller min tallerken - og putter det i munden. Hun har dog ofte svært ved at få fat på maden, da babymad (der jo er godt kogt) ofte er glat, og let går i stykker i en lille babyhånd, der knuger om det. En ristet rugbrødstav, et lille stykke blødt bondebrød gumler hun gladeligt på. Ligeledes har vi haft held med en lille blød frikadelle og en hjemmelavet broccolinugget (kogt broccoli, ost og havregryn, der er bagt i ovnen). Hun kan også godt lide at sutte på en appelsinbåd og holder fint på en kogt broccolibuket.

Hun får dog ikke reelt ret meget mad i maven på denne måde. Hun er meget god til at tygge, gumle og opløse maden med sit spyt. Hun er ikke interesset i selv at samle grød/mos op med hånden og føre den til munden.

Jeg har prøvet at give hende ristede rugbrødsstave og agurke/frugtstykker inden skemad, hvilket ikke gør nogen forskel. Ligeledes hjælper det ikke at lade hende sidde med en ske i hånden samtidig med madning. En preloaded ske fungerer heller ikke, da den svinges i luften inden den når munden. Jeg har prøvet flere forskellige skeer og sågar at bruge andre madvarer som en ske. Det er det samme om det er salt eller sød mad - og jeg har både prøvet købt og hjemmelavet mos og grød, ukrydret og krydret.

Desuden har jeg heller ikke indtryk af at hun ikke kan ...

Annonce

... lide maden, hun vil bare selv putte den i munden. Jeg ammer hende 6-7 gange om dagen (indtil for 1 uge siden 9-10 gange dagligt, hvilket jeg har nedtrappet for at sikre sult). Hun får ikke flaske. Jeg forsøger at følge din dagsplan i din bog, hvilket dog er lidt svært, da hun ikke har en helt fast rytme og nogle gange sover til kl 8 og andre gange til kl 6. Nogle dage overstiger amningerne de 6-7, hvis hun er meget brystsøgende og sulten.

Jeg har prøvet at servere mad for hende umiddelbart efter hendes lur, jeg har prøvet at vente lidt, jeg har prøvet når jeg ved at hun er meget sulten, middel sulten og kort efter amning. Det virker som om hun har mest mod på at prøve nye ting hvis hun ikke er alt for sulten. Faderen har også prøvet at made hende uden held. Hun drejer hovedet væk og begynder at græde hvis vi prøver at made hende. Enkelte gange har jeg fået lov til at made hende et par skeer, hvis maden kommer fra min tallerken og jeg selv spiser samtidig.

Indtil videre er det eneste vi har held med altså at sætte hende i den høje stol og lægge nogle madvarer foran hende, som hun selv kan sidde og gnatte i og føre op til munden, som hun vil. Men som sagt får hun ikke meget næring på den måde, hvilket bekymrer mig. Vi forsøger altid at spise samtidig og vi har det hyggeligt ved bordet. Efter jeg har nedtrappet amningerne er hun begyndt at vågne sulten om natten, hvilket hun ellers ikke har gjort længe.

Jeg håber du har et råd til hvordan jeg kan komme lidt videre ift at få etableret en god spiserytme.

Med venlig hilsen
H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren