Brev:
Vil spise selv
20. august 2016
Alder:
6 mdr.
Vil spise selv
Kære Helen
Jeg har en datter på 6,5 mdr. Hun trives godt og udvikler sig som hun skal. Hun er stort set altid glad, smiler og griner. Hun følger sine vækstkurver.
Mit problem er, at hun nægter at blive madet. Hun forsøger at samle mad op - fra bordet eller min tallerken - og putter det i munden. Hun har dog ofte svært ved at få fat på maden, da babymad (der jo er godt kogt) ofte er glat, og let går i stykker i en lille babyhånd, der knuger om det. En ristet rugbrødstav, et lille stykke blødt bondebrød gumler hun gladeligt på. Ligeledes har vi haft held med en lille blød frikadelle og en hjemmelavet broccolinugget (kogt broccoli, ost og havregryn, der er bagt i ovnen). Hun kan også godt lide at sutte på en appelsinbåd og holder fint på en kogt broccolibuket.
Hun får dog ikke reelt ret meget mad i maven på denne måde. Hun er meget god til at tygge, gumle og opløse maden med sit spyt. Hun er ikke interesset i selv at samle grød/mos op med hånden og føre den til munden.
Jeg har prøvet at give hende ristede rugbrødsstave og agurke/frugtstykker inden skemad, hvilket ikke gør nogen forskel. Ligeledes hjælper det ikke at lade hende sidde med en ske i hånden samtidig med madning. En preloaded ske fungerer heller ikke, da den svinges i luften inden den når munden. Jeg har prøvet flere forskellige skeer og sågar at bruge andre madvarer som en ske. Det er det samme om det er salt eller sød mad - og jeg har både prøvet købt og hjemmelavet mos og grød, ukrydret og krydret.
Desuden har jeg heller ikke indtryk af at hun ikke kan lide maden, hun vil bare selv putte den i munden. Jeg ammer hende 6-7 gange om dagen (indtil for 1 uge siden 9-10 gange dagligt, hvilket jeg har nedtrappet for at sikre sult). Hun får ikke flaske. Jeg forsøger at følge din dagsplan i din bog, hvilket dog er lidt svært, da hun ikke har en helt fast rytme og nogle gange sover til kl 8 og andre gange til kl 6. Nogle dage overstiger amningerne de 6-7, hvis hun er meget brystsøgende og sulten.
Jeg har prøvet at servere mad for hende umiddelbart efter hendes lur, jeg har prøvet at vente lidt, jeg har prøvet når jeg ved at hun er meget sulten, middel sulten og kort efter amning. Det virker som om hun har mest mod på at prøve nye ting hvis hun ikke er alt for sulten. Faderen har også prøvet at made hende uden held. Hun drejer hovedet væk og begynder at græde hvis vi prøver at made hende. Enkelte gange har jeg fået lov til at made hende et par skeer, hvis maden kommer fra min tallerken og jeg selv spiser samtidig.
Indtil videre er det eneste vi har held med altså at sætte hende i den høje stol og lægge nogle madvarer foran hende, som hun selv kan sidde og gnatte i og føre op til munden, som hun vil. Men som sagt får hun ikke meget næring på den måde, hvilket bekymrer mig. Vi forsøger altid at spise samtidig og vi har det hyggeligt ved bordet. Efter jeg har nedtrappet amningerne er hun begyndt at vågne sulten om natten, hvilket hun ellers ikke har gjort længe.
Jeg håber du har et råd til hvordan jeg kan komme lidt videre ift at få etableret en god spiserytme.
Med venlig hilsen
H